Warzywa i owoce na co dzień

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

Warzywa i owoce na co dzień





IDEALNE POŁĄCZENIE – AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA I WŁAŚCIWA DIETA
Dla prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu niezbędne jest połączenie wysiłku fizycznego i zbilansowanej diety. Zrównoważenie czasu poświęconego na ruch i właściwego odżywiania przedszkolaków jest złotym środkiem na drodze do wielostronnego rozwoju, który na tym etapie przebiega bardzo dynamicznie. Intensywny okres wzrostu i rozwoju powinien charakteryzować się posiłkami bogatymi w różnorodne składniki odżywcze. Specjaliści zalecają spożywanie 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia. To one dostarczają mnóstwa witamin i minerałów, poprawiają nam nastrój i dbają o dobrą kondycję naszego organizmu, który uprawiając wszelkie aktywności sportowe, potrzebuje takiej bomby witaminowej. Jedna porcja owoców i warzyw to około 100 g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Porcję stanowi także szklanka soku lub mus.
Doskonałą alternatywą dla świeżych owoców i warzyw są soki oraz musy, produkty w 100 proc. pochodzenia naturalnego, których wygodna forma podania z pewnością sprawdzi się na spacerze, wycieczce, placu zabaw czy zawodach sportowych. Szeroko rozumiana aktywność fizyczna przedszkolaków, jak również dostosowana do ich potrzeb, właściwie urozmaicona dieta to klucz do prawidłowo funkcjonującego przedszkolaka, pełnego radości, dziecięcej ciekawości i twórczego działania.

KILKA CENNYCH INFORMACJI O WITAMINACH
• Witaminy odkrył polski biochemik Kazimierz Funk w roku 1912.
• Witamin nie możemy sami wytworzyć albo są wytwarzane w zbyt małych ilościach, dlatego muszą być dostarczane z zewnątrz w formie posiłków.
• Pierwszą odkrytą witaminą była witamina z grupy b (B1).


Warto wiedzieć
DO NAJWAŻNIEJSZYCH WITAMIN W NASZEJ DIECIE NALEŻĄ:
• WITAMINA A – występuje w marchwi, pomidorach, dyni oraz mleku, jajach i serach. Wpływa na wzrok i rozwój kości, jest ważnym przeciwutleniaczem.
• WITAMINY Z GRUPY B (B1, B2,B12) – są szczególnie istotne w okresie wzrostu, wspierają proces zapamiętywania oraz rozwój układu nerwowego. Można je znaleźć w produktach pełnoziarnistych, ziarnach zbóż, fasoli, zielonych warzywach, rybach czy jajkach.
• WITAMINA C – wzmacnia odporność organizmu na infekcje. Jest bardzo nietrwała, łatwo ulega rozpadowi pod wpływem tlenu i wysokiej temperatury, dlatego tak ważne jest jej codzienne spożywanie. Można ją znaleźć w zielonych warzywach, cytrusach, kiwi, truskawkach, czarnej porzeczce.
• WITAMINA D – reguluje prawidłowy wzrost kości i zębów, wpływa na właściwa gospodarkę wapnia i fosforu w organizmie. Wspiera również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Najlepszym źródłem witaminy D jest mleko, masło, oleje roślinne.

Przedszkolowo.pl logo